Ken jezelf, ken je leerling

Docentcoach & trainer

Supervisietraject “Het klaslokaal als arena” voor mentoren & docenten VO en MBO

De puberteit (12 -26 jaar) is een bijzondere reis. Een reis die vele uitdagingen op het pad kan brengen. Uitdagingen voor de leerlingen, maar ook zeker voor mentoren en docenten. Vanuit de wens om vanuit die rol een veilige basis te scheppen én begeleiding op maat te geven op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en communicatie, ontwikkelde ik een supervisietraject, genaamd ‘Het klaslokaal als arena”.

De intentie van dit traject is ‘Ken jezelf, ken je leerling’. Vanuit mijn onderwijservaring en het coachen van jongeren in de afgelopen 17 jaar, zie ik het belang om vanuit een grote mate van zelfbewustzijn de verbinding te leggen met leerlingen. Het is belangrijk om je kracht en talent te zien, maar ook je valkuilen en uitdagingen. In tegenstelling tot misschien andere leertrajecten, wil ik niet dat je deze verbergt of overwint, maar omarmt. Om vanuit kwetsbaarheid contact te maken met je leerlingen. Te leren wat bepaald gedrag met jou doet en hoe je daar op reageert en waarom. Ik maak je bewust van wat je allemaal meeneemt naar de klas ( eigenlijk wie je allemaal meeneemt) en welk effect dat heeft op het leerklimaat en je leerlingen. En dat vraagt moed.

Voor wie?

Dit coach/ supervisietraject is voor elke docent/mentor die een hulpvraag heeft in het begeleiden van zijn/haar leerlingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling,  communicatie en veilig leerklimaat.  Die de bereidheid heeft om naar zichzelf te kijken en vanuit die zelfreflectie de beweging te maken naar de leerlingen toe. Om continu te werken aan zijn/haar rol als mentor/docent om op die manier een zo goed mogelijke begeleiding te kunnen bieden.

Voorbeelden van hulpvragen zijn:

  • Hoe krijg ik de leerlingen meer in verbinding met elkaar?
  • Hoe krijg ik zelf meer verbinding met de klas?
  • Hoe los ik mijn ordeproblemen op?
  • Op welke manier kan ik het mentoraat vormgeven zodat het ook bij mij past?
  • Hoe motiveer ik leerlingen om zichzelf te zijn in de klas?

Inhoud  

In kaart brengen van de hulpvraag

Het begint met het oberveren van een (mentor)lesuur om zo specifiek mogelijk de hulpvraag in kaart te brengen. Observatie is belangrijk omdat de door mij verwoorde hulpvraag anders kan zijn dan die van jou. In een evaluatiegesprek bespreken we, naar aanleiding van mijn observatie,  jouw wensen om samen een plan van aanpak te maken.

Persoonlijke coaching & supervisie

Twee of meerdere coachsessies waarin ik inzoom op jouw rol voor de klas en hoe jij je hierin beweegt. Je leert op welke manier de leerlingen jou spiegelen, welke overtuigingen meespelen en hoe het laten zien van je eigen kwetsbaarheid een kracht is.

Heb je interesse? Neem dan contact met mij op en mail naar info@madelonblok.nl